ÖZEL ANKARA ABC OKULLARI
ÇOCUKLARIN KORUNMASINA İLİŞKİN
POLİTİKA KİTABI
2023-2024
5.ÇOCUK KORUMA POLİTİKASI OLUŞTURULURKEN İZLENEN 6 AŞAMA
13.ÇOCUK KORUMA POLİTİKASININ GÖZDEN GEÇİRİLMESİ
E K L E R :
EK 1 – Açığa Çıkarma Şeması
EK 2 – Çocukların Korunmasına İlişkin Davranış Kuralları Sözleşmesi
EK 3 – Çalışan Sözleşmesi
EK 4 – 18 Yaş altı Stajyer Sözleşmesi
EK 5 – CIS Çocukların Korunmasına İlişkin Standartlar
EK-6- Kaynakça
Çocuk ihmali ve istismarı, çocuğun insan haklarının ihlâl edilmesi anlamına gelen, dünyanın her yerinde giderek daha fazla endişe yaratan bir konudur. Çocuğun ihmali ve istismarı çocuk haklarına aykırı olduğu gibi çocuğun gerek eğitiminin gerekse fiziksel, duygusal ve ruhsal gelişiminin önünde bir engeldir.
ABC Okulları “her öğrenci özeldir, değerlidir, bireydir” bakış açısıyla çocukların her türlü fiziksel, zihinsel veya duygusal zararlardan korunmasına, bu zararlara karşı gerekli tedbirlerin alınmasına, çocukla ilgili her alana ve detaya son derece hassas ve bilinçli yaklaşmaktadır.
Okullar çocukların korunması konusunda toplumda özel bir kurumsal rol üstlenmektedir. Okullar kendi sorumluluğunda bulunan öğrencilere gelişip büyüyebilecekleri güvenli bir ortam sunarlar. Ayrıca çocukları gözlemleme ve onlarla uzun süreli etkileşimde bulunma imkânı bulunan eğitimciler yardıma ve korunmaya ihtiyacı bulunan öğrencileri tespit etme imkânına sahiptir. Bu bağlamda, eğitimcilerin yardıma ve korunmaya muhtaç çocukları belirleme ve gereken adımları atma konularında mesleki ve ahlaki sorumluluğu bulunmaktadır.
Özel Ankara ABC Okulları tarafından istihdam edilen bütün çalışanların herhangi bir öğrencinin ihmal veya istismar mağduru olduğuna veya olabilme riski taşıdığına dair haklı bir gerekçe gördüklerinde ihmal ve istismar şüphelerini bildirmeleri gerekmektedir. İhmal veya istismar şüphelerinin bildirilmesi ve takibinde, bu belgede yer alan idari kural ve düzenlemelere göre hareket edilecektir. Buna ek olarak, öğrencilerin ihmal veya istismarına ilişkin şüpheler ilgili işverene, ilgili yerel hükümet makamına (yabancı çalışanlar söz konusu olduğunda ilgili ülkenin konsolosluğuna) ve/veya ülkemizdeki çocuk koruma birimlerine bildirilebilir.
Özel Ankara ABC Okulları, Türkiye’nin imzacısı olduğu Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşmeyi tanımaktadır ve herhangi bir şekilde çocuk ihmali veya istismarına maruz kalan öğrenciler için güvenli bir sığınak görevi görmek amacındadır. Bu politika her yıl Özel Ankara ABC Okulları tarafından velilere, öğrencilere ve çalışanlara iletilecek ve yine her yıl öğrencileriyle bu belgeyi paylaşacak, yeni öğretmen ve çalışanların tamamına yönelik eğitim düzenleyecek ve çocukların güvenliğinin sağlanmasına yönelik işe alım uygulamalarını hayata geçirmek üzere elinden geleni yapacaktır. Herhangi bir çalışanın kabahatli olduğu yönünde bir iddiada bulunulması durumunda Özel Ankara ABC Okulları tarafından bu amaca yönelik olarak özenle tasarlanmış bir süreç başlatılacaktır.
Özel Ankara ABC Okullarının değerli öğrenen topluluğu;
Bu politika, ABC Okulları temel değerler ve vizyon cümleleri doğrultusunda çalışanlarımıza ve ailelere okulumuza devam eden öğrencilerin sağlığına, güvenliğine ve bakımına ilişkin konularda yol gösterecektir. Özel Ankara ABC Okulları öğrencilerinin sağlıklı, güvenli ve destekleyici bir ortamda büyüyüp gelişmelerini sağlama ilkesine bağlılığımızın güçlenmesi ve vurgulanması açısından bu politika önemlidir.
Özel Ankara ABC Okulları Çocukların Korunmasına Dair Politika, Türkiye Cumhuriyeti kanunlarını, uluslararası kanunları ve Türkiye’nin imzacısı olduğu Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme Belgesini temel almaktadır. Aşağıda özellikle vurgu yaptığımız ve Çocukların Korunmasına Dair Politikamızın temelini oluşturan iki temel maddeye yer verilmiştir:
Madde 19 – İhmal ve İstismardan Koruma: Devlet çocuğu ana-babasının veya çocuğun bakımından sorumlu diğer kişilerin her türlü kötü muamelesinden korur ve istismarın engellenmesi ve mağdurlara karşı benimsenecek yaklaşıma yönelik toplumsal programlar oluşturur.
Madde 34 – Cinsel Sömürü: Devlet çocukları, fuhuş ve pornografide yer almak eylemleri de dahil olmak üzere, cinsel sömürü ve istismardan korur.
Özel Ankara ABC Okulları topluluğunun bir üyesi olarak sizler okulla birlikte hareket etmeyi ve ABC Okulları tarafından kabul edilen politikalara riayet etmeyi kabul etmiş bulunuyorsunuz. Öğrencilerimizin güvenliği ve bakımının sağlanması konusunda sizlerle olan ortaklığımız bizim için çok kıymetlidir. Bütün öğrencilerimize ve okul topluluğumuzun bütün üyelerine her zaman saygılı ve insan onurunu zedelemeyecek şekilde davranılması konusunda sizlerle birlikte hareket etmekten memnuniyet duyacağız. Eğitim ve öğretim programımızın, güvenli ve destekleyici bir ortam yaratılması konusundaki ortak sorumluluğumuzun bir parçası olarak Özel Ankara ABC Okulları aşağıda belirtilen hususların gerçekleştirilmesini temin eder:
Önceliğimiz öğrencilerimizin büyümenin güzelliğine odaklanabilmelerini sağlayacak şekilde onların güvenliğini ve refahını sağlamaktır. Bununla aynı derecede önemli olan bir diğer unsur ise hem öğrencilerimize hem de birbirimize iyi birer örnek olabilme kapasitesine sahip olabilmemiz için birlikte hareket etmemizin gerekliliğidir.
Özel Ankara ABC Okulları idaresi, öğretmenleri, çalışanları adına 2023-2024 Eğitim ve Öğretim yılının bütün öğrencilerimizin ve okul topluluğumuzun bütün üyelerinin birlikte öğrenmeye, büyümeye ve birbirlerine yardımcı olmaya devam edecekleri bir yıl olmasını diliyoruz.
Saygılarımızla.
İbrahim GÜNDÜZ
General Müdür
Çocuk koruma, çocukların her tür şiddet, zarar ve hak ihlali riskinden uzak biçimde, yaşamlarının ve gelişimlerinin desteklenmesi demektir. BM ÇHS’nin şemsiye haklarından olan çocuğun korunmasının kapsamı, Sözleşme’nin 19* ve 27.** maddelerinin birlikte ele alınmasıyla anlaşılmalıdır. 19. madde doğrudan zarardan korunmayı ifade ederken, 27. madde yeterli olanakların sağlanmasıyla çocukların zarara uğrama ihtimalinden de korunmasını içerir. Bu anlamda BM ÇHS’de zarara değil çocuğun yaşamına odaklanan ve önleyici bir bakış açısıyla donanan geniş bir koruma algısı söz konusudur.
Çocuk Koruma Politikası, tüm Özel Ankara ABC Okulları çalışanlarını ve sözleşmeli olarak görev yapan üçüncü şahısları da kapsamaktadır. İşbu belgede “Çocuk Koruma Politikası” bundan böyle kısaltılmış şekliyle “ÇKP” olarak anılacaktır.
Bu ÇKP, okulumuzda öğrencilerin fiziksel, duygusal ve cinsel istismardan, ihmal ve sömürüden korunmasını sağlamak; güvenliğini ve refahını desteklemek amacıyla oluşturulmuştur. ABC Okulları bünyesinde yer alan öğrencilerin ve okul toplumu içerisinde yer alan her bireyin esenlik içerisinde güvenli bir ortamda yaşamalarına destek olmak ve kendilerini değerli ve mutlu hissettikleri bir ortam sunmayı amaçlar.
Bu politika, okulumuzda eğitim gören 3-18 yaş arası tüm öğrencileri ve onlarla çalışan tüm personeli kapsar ve okul içinde ve okul tarafından düzenlenen etkinlerde geçerlidir. ABC Okulları bünyesinde yaşayan her bireyin, ihmal ve istismara maruz kalmadıkları bir ortam sunmayı hedefler. Okul içerisinde yaşanabilecek her türlü olumsuz durum ABC Okulları Çocuk Koruma Ekibindeki ilgili birime aktarılarak bu politika ile uyumlu şekilde süreç yönetimi sağlanır.
Okul bu belgeden soruşturma yürütme amacıyla değil, ilgili makamlara sevk gerektiren durumlarda yönlendirme yapma amacıyla faydalanır.
ı. Her yıl Kasım ayı içerisinde okul Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi tarafından sınıf ve okul risk haritaları oluşturularak oluşabilecek problem durumların önüne geçilmesi hedeflenir. Önleyici rehberlik çalışması olarak planlanan bu uygulama oluşabilecek ihmal/istismar durumlarını önceden tespit etmeyi hedefler.
ABC Okulları çocukları olumsuz etkileyebilecek her türlü durumun oluşmasını engellemek adına tedbirler almakla yükümlüdür. ÇKP’nin oluşturulma sürecinde yer alan farkındalık ve eğitim aşamasında önleyici çalışmalar planlanmaktadır. Okul psikolojik danışman ve rehber öğretmenler işbirlikçi toplantılar düzenleyerek okul ve sınıf bazlı çalışmalar planlar. Eğitim öğretim yılı başında bir önceki döneme ait Rehberlik İhtiyaç Analizi Sonuçlarını değerlendirerek yeni dönem çalışmalarını planlarlar. Buna ek olarak her yaş grubuna uygun olarak ayrı ayrı hazırlanmış ihmal ve istismar konuları ile ilgili olarak önleyici bilgilendirme çalışmaları psikolojik danışman ve rehber öğretmenlerin yıllık planlarında yer alır.
ABC Okulları yalnızca bünyesinde bulunan öğrencilerini değil aynı zamanda okul toplumu içerisinde yer alan her bireyi korumak adına tedbir almakla yükümlüdür. Bu amaçla Davranış Sözleşmeleri kullanır. İmzalatılan davranış sözleşmesi fiziksel temas, öğrencilerin yanında tütün ya da alkol kullanımı, veliler ya da öğrenciler ile sosyal medya arkadaşlıkları ve cep telefonu kullanımı, öğrenciler ile özel hayata dair konuşmalar ve paylaşımlar gibi konularla ilgili okulun hassasiyetini belirtirken paydaşların da bu konularda hassasiyetini bekler.
Önleyici çalışmalar kapsamında ABC Okulları aynı zamanda işe alım sürecinde de aktif rol oynar. ABC Okulları, amaç ve vizyonuna uygun olarak; ihtiyaç olan pozisyonlara uygun adayı seçebilmek adına çalışmalar yapar. İşe alım süreçlerinde gösterilen hassasiyet ve titizlik ABC Okullarına uygun olmayan kişilerin kurumda çalışmalarını önlemek adına katkı sağlar. Sonrasında ortaya çıkabilecek sorunları engellemek adına İnsan Kaynakları işe alımlarda uygunluk ve referans görüşmelerini yapar. Alınacak aday ile yapılan görüşmelerde, adayın çocuklarla olan iletişimi ciddi şekilde incelenir. İşe alınan tüm çalışanlarla göreve başlamadan önce “Çocuk Koruma Politikası’nın” da yer aldığı eğitimler yapılır. Tüm çalışanların görev süreleri boyunca çocuklara nasıl davranmaları gerektiğine yönelik kriterler belirlenir ve düzenli olarak takip edilerek, değerlendirmeler yapılır.
Okul Müdürünün Sorumlulukları
Psikolojik Danışma ve Rehber Öğretmenin Sorumlulukları
Çocuk Koruma Ekibinin Sorumlulukları
ÖZEL ANKARA ABC OKULLARI ÇOCUK KORUMA EKİBİ
Şüpheli Durumun İfşası Halinde İzlenecek Adımlar
Çocuk koruma ekibi geçerli kabul edilen olay ile ilgili olarak;
Öğrencileri etkin bir şekilde korumak amacıyla öğrencilerle çalışan bütün öğretmen ve çalışanlar uygun seviyede çocuk koruma farkındalığı eğitimi alırlar. ABC Okulları Çocuk Koruma Politikası İlkeleri eğitim öğretim yılı başında gözden geçirilerek gerekli durumlarda güncelleme yapılır. Okul toplumu içerisinde yer alan her birey, ihmal ve istismar konularında önleyici bilgilendirmeler ve danışmanlıklar alır.
ABC Okulları Anaokulu, İlkokul, Ortaokul ve Lise okul türlerinden oluşur. Her okul türündeki öğrencilerin gelişim özellikleri dikkate alınarak fiziksel ve psikolojik olarak çocukların kendilerini korumaları adına eğitim programlarına yaş grubuna uygun farkındalık oluşturacak eğitimler, seminerler ve içerikler eklenir.
ABC Okulları Çocuk Koruma Ekibi, gizlilik ilkesine bağlı olarak çalışmalarını sürdürür. Özellikle öğrencilerin korunması konusunda gizlilik ilkesine sadık kalır ve öğrencisinin haklarını korur.
Herhangi başka bir kurum tarafından okul tesisleri kullanılarak hizmet verildiğinde veya etkinlik düzenlendiğinde Okul Yönetim Kurulu söz konusu kurumun çocukların korunmasına ilişkin olarak uygun politika ve usuller doğrultusunda hareket etmekte oldukları konusunda teminat alırlar.
ÇKP’nin her yıl gözden geçirilmesi ve bunlarda yer alan bilgilerin ve iletişime geçilecek kişiler listesinin güncellenmesinden Okul Müdürleri sorumludur.
İhmal : Öğrencinin temel fiziksel veya psikolojik ihtiyaçlarının kendisinin sağlığına veya gelişimine ciddi şekilde zarar verme ihtimali bulunacak şekilde ısrarla karşılanmamasını ifade eder
İhmal Türleri | Olası İhmal Göstergeleri |
• Fiziksel: Gerekli olan şekilde gıda veya barınma olanağı sağlamamak veya ihtiyaç olan bakımı vermemek. (Ebeveynin/velinin herhangi bir sebeple uzun süreli olarak evden uzak olması durumunda okulu konu hakkında bilgilendirmesi ve çocuğa bakım verecek olan kişinin iletişim bilgilerinin okula iletilmesi gerekir. )
• Tıbbi: İhtiyaç duyulan tıbbi veya ruhsal tedaviyi sağlamamak.
•Duygusal: Çocuğun duygusal ihtiyaçlarıyla ilgilenmemek; psikolojik destek sağlamamak ya da çocuğun alkol veya uyuşturucu kullanmasına göz yummak.
|
• Yetersiz özbakım/çocuğun karnının aç olması
•Velinin öğrencinin akademik performansıyla ilgilenmemesi
•Velilerin okuldan tekrar tekrar gönderilen iletilere cevap vermemesi
• Çocuğun eve gitmek istememesi
•Acil durumda veliye hiçbir şekilde ulaşılamaması |
İstismar: Çocuğun sağlığını, fiziksel, duygusal, psikolojik ve sosyal gelişimini olumsuz etkileyen, yetişkin ya da çocuk üzerinde nüfuz sahibi kişi tarafından yapılan davranışlardır. İstismar konusunda öncelikli olarak belirleyici olan herhangi bir aile üyesi, öğretmen veya bir arkadaş gibi daha güçlü olan bir bireyin ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik bir ilişki formunun söz konusu olup olmamasıdır.
İstismar Türleri
|
Olası İstismar Göstergeleri |
• Kazaya bağlı olmayan sebeplerle çocuğu fiziksel olarak yaralamak; cildini morartmak, yanığa veya şekil bozukluğuna sebep olmak,
• Çocuğun bedensel işlevlerinin fiziksel olarak zarar görmesine sebep olacak önemli bir risk yaratmak,
• Çocuğun fiziksel ve/veya zihinsel olarak çektiği acıyı görmezden gelecek şekilde aşırıya kaçan disiplin uygulamak,
• Yukarıda sayılanlardan herhangi birinin ortaya çıkmasını engelleyecek makul adımları atmamak.
|
• Bedenin herhangi bir yerinde açıklanamayan çürük veya izler • Farklı zamanlarda oluştuğu görülen çürükler (farklı renklerde) •Kullanılan nesnenin şeklini belli eden zedelenmeler (elektrik kablosu, kemer, kemer tokası, masa tenisi raketi, el izi v.b.) • Düzenli olarak öğrencinin okula gelmediği günlerden veya tatillerden sonra ortaya çıkan zedelenmeler • Özellikle ayak altı, avuç içi, sırt ve kaba etlerde bulunan ve açıklanamayan yanıklar • Elektrikli ocak, ütü veya sigara izi gösteren yanıklar • Kollarda, bacaklarda, boyunda veya gövdede ip/urgan yanığı • Öğrencinin yaptığı açıklamayla tutarlı olmayan zedelenmeler • Belirli bir yerde biten suya daldırma/batırma yanıkları • Açıklanamayan yaralanma, sıyrık ve kırıklar
|
Cinsel İstismar
|
Olası Cinsel İstismar Göstergeleri |
• Cinsel istismar, Türk Ceza Kanununda veya okul politikasında tanımlanan şekliyle çocuğa karşı cinsel suç işlemeyi veya işlenmesine izin vermeyi veya çocuk bakımı ya da temizliği amaç dışında herhangi bir amaçla doğrudan veya kıyafet üzerinden çocuğun genital bölgesine, anüsüne veya göğüslerine kasıtlı olarak dokunmayı ifade eder.
• Cinsel istismar, özel ilgi gerektiren belirli bazı özellikleri olan bir çocuk istismarı türüdür. Fiziksel istismar çoğunlukla bir anlık stresin sonucunda ve önceden planlanmadan ortaya çıksa da cinsel istismar sonuçları daha sinsice olacak bir planlama yapılmasını gerektirir. “Hazırlık aşaması” adı verilen planlama süreci sonucunda mağdur genellikle suça teşebbüs edenin suçunu, sorumluluğunu, suçluluk hissini ve utancını kendi üstüne alır.
• Cinsel istismar vakaları diğer istismar türlerine kıyasla daha büyük gizlilik içinde hareket edilmesini gerektirdiğinden bu vakaların bildirilmesi daha zor olmaktadır. Mağdurlara çoğu zaman, bir nevi hazırlık aşamasından geçirilerek, istismarcılar tarafından cinsel faaliyetin sevginin bir türü olduğu öğretilir; dolayısıyla pek çok mağdur kendisini istismar eden bireyi sevme eğiliminde olurlar. Sevildikleri algısına sahip oldukları için de mutlu ve dengeli, hiç olumsuz semptom göstermeyen çocuklarmış izlenimi yaratabilirler.
|
• Yaşına uygun olmayacak cinsel bilgi, davranış veya dil kullanımı
• Kişilerarası sıradışı ilişkiler • Çocukta zührevi hastalık • Fiziksel travma veya oral, genital veya anal bölgelerde kanama • Yürüme veya oturmada zorluk • Okul ortamında kıyafet değiştirmeyi reddetme, tuvalete (alan olarak) girmek istememe • Çocuğun herhangi bir özel şikayeti yokken evden kaçması • Belirli biriyle yalnız kalmayı istememesi • Küçük yaşta hamilelik • Aşırı korumacı aile yapısı
|
Duygusal İstismar
|
Olası Duygusal İstismar Göstergeleri
|
• Psikolojik istismar olarak da adlandırılabilen duygusal istismar, çocuğun diğer bireyler ve kurumlar tarafından olumsuz etkileneceği tutum ve davranışlara maruz bırakılarak veya gereksinimi olan sevgi, ilgi ve bakımdan mahrum tutularak psikolojik hasara uğratılmasıdır. Genelde güç (hiyerarşik olarak) eşitsizliği yoluyla gerçekleştirilen psikolojik baskıyı da kapsamaktadır.
|
•Konuşma bozuklukları,
• Fiziksel gelişimde gecikmeler, •Gelişim görevlerinde başarısızlıklar, •Alışkanlıklarda bozukluklar (emme, ısırma, sallanma vb.) •Davranım bozuklukları (Anti-sosyal, zarar veren vb.) •Histeri, obsesyon, fobi vb. ruhsal sıkıntılar •Davranışlarda aşırılıklar (Şikayet eden ve pasif veya ısrarcı ve agresif) • Yaşına uygun olmayan davranışlar sergileme.
|
Siber İstismar: | Olası Siber İstismar Göstergeleri
|
Bilgi ve iletişim teknolojileri yoluyla çocuğun duygusal, fiziksel, gelişimini olumsuz yönde etkileyen her türlü etkileşim içerisinde bulunması bu istismar türüne girer. Çevirim içi ortamlarda çocuğun nefret, baskılama, ısrarlı takip, taciz, zorbalık, şiddet içerikli ve pornografik görüntülere maruz kalarak duygusal, sosyal ve fiziksel gelişiminin bozulmasına sebep olunmasıdır.
|
• Ruhsal sıkıntılar
• Kendini önemsiz hissetme • Online çalışmalara ilgisizlik • Geceleri uykusuzluk çekmek • Açıklanamayan karın ve baş ağrıları • Okula gitmekte isteksizlik ve hasta numarası yapmak • Online çalışmalarda aşırı kızgınlık göstermek yada bunalımlı hale bürünmek
|
Davranışsal göstergeler kendi başına ihmal veya istismarın varlığını göstermezler. Bunlar aile içi dinamikler gibi bazı diğer göstergelerle birlikte gözlemlendiğinde ihmal veya istismar yönlendirmesi yapılmasını gerektirebilir.
Açığa çıkarma şeması: Ciddi ve ikinci dereceden endişelerin ne şekilde yönetilmesi gerektiğini ve endişe ele alınırken kimlerin sürece dâhil edilmesini gerektiğini gösteren şema.
Ciddi Endişe: Potansiyel olarak yasal makamların sürece dahil olmasını gerektirebilecek veya yasal sonuçları olabilecek endişeleri ifade eder; öğrencinin fiziksel ve/veya akıl sağlığına zarar veren, bariz olan ve ölçüsüz istismar.
Çalışanlar: Çalışan terimi, sözleşme türünden bağımsız olarak ABC Okulları ile bireysel iş ilişkisi içinde çalışan herkesi kapsar. Yine bu terim tek seferlik veya uzun veya kısa dönemli olarak ücretsiz veya ücret karşılığında görev yapan bütün çalışanlar ve gönüllüler ile bütün danışman ve geçici sözleşmeli personeli de kapsar. Çalışanlar ifadesi hem Türk hem de yabancı çalışanları ifade eder, her ikisi için de geçerlidir.
Çocuk: 1989 tarihli Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme (UNCRC) ve Türkiye Cumhuriyeti kanunları uyarınca on sekizinci doğum gününe henüz erişmemiş bireyler çocuk kabul edilmektedir.
Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi (BM ÇHS): Dünya genelindeki tüm çocukların haklarını belirleyen uluslararası bir sözleşmedir. BM tarafından 20 Kasım 1989 tarihinde kabul edilmiş ve 2 Eylül 1990 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Çocuk Koruma: Çocukları her türlü ihmal ve istismardan korumak.
Çocuk Koruma Ekibi: Okul içinden meslek uzmanlarından oluşan, Çocukların Korunmasına İlişkin Politikayı hayata geçirmekten sorumlu ekiptir. Ekipte Çocuk Koruma sorumlusu, rehber öğretmen, okul idaresinden en az bir üye ve uygun görülen sayıda öğretmen yer almalıdır.
Çocuk Koruma Yetkilisi: Okul tarafından okulun Çocuk Koruma Ekibini koordine etmek üzere atanan sorumlu kişidir. Bu kişi Çocukların Korunmasına İlişkin Politikanın hayata geçirilmesinde ekibe destek verir; Çocuk Koruma Ekibiyle Okul İdaresi arasında irtibat sağlar.
Haklı Gerekçe: Çocuk istismarı gerçekleştiği varsayımı yapılmasına olanak tanıyacak haklı ve meşru gerekçeyi ifade eder: soruşturma başlatmak amacıyla Açığa Çıkarma Şeması’nda anlatılan şekilde hareket edilir.
İkinci dereceden endişe: Öğrencinin fiziksel ve/veya akıl sağlığını korumak için yasal makamların sürece dahil olmasını veya önemli bir adım atılmasını gerektirmeyen endişeleri ifade eder.
Vaka Ekibi: Bildirim geldiğinde konuyu ele alan ekiptir. Ekip Okul Müdürü başkanlığında Çocuk Koruma Yetkilisi ve ilgili rehber öğretmenden oluşur.
E K L E R :
EK-1: Açığa Çıkarma Şeması
Ek 2- Çocukların Korunmasına İlişkin Davranış Kuralları Sözleşmesi
Öğretmen ve A Grubu Personel Sözleşmesi
Özel Ankara ABC Okulları Çocukların Korunmasına İlişkin Davranış Kuralları Sözleşmesi
ABC Okulları Misyon cümlesi, adli sicil kayıt belgesi ve ABC Okulları Davranış Kuralları uyarınca, ABC öğrencilerine verdiğim hizmetler çerçevesinde; ABC Okulları Çocukların Korunmasına İlişkin Davranış Kuralları/Politika belgelerinde yer alan ilkelerin dışına çıkmayacağıma söz veriyorum. Bunun işe alınma ve işte kalmamın bir koşulu olduğunu kabul ediyorum.
ABC Okullarının bir çalışanı olarak sabıka kaydımın sorgulanacağını biliyorum. Bu belgeyi imzalamamın daha önce çocuk istismarı teşkil edebilecek herhangi bir eyleme karışmamış veya bununla suçlanmamış olduğumu teyit etmem anlamına geldiğini; buna ek olarak yine buradaki imzamın işbu belgeyi okumuş olduğumu ve burada yer alan ilkelere uygun hareket edeceğimi teyit etmem anlamına geldiğini kabul ediyorum. Çocukların Korunmasına İlişkin Davranış kurallarına aykırı herhangi bir hareketimin veya işbu belgede yer alan herhangi bir davranışı yerine getirmememin ABC Okullarının bir çalışanı olarak derhal işime tazminatsız son verilmesini de içerebilecek şekilde disiplin yaptırımıyla sonuçlanabileceğini anlıyorum ve kabul ediyorum.
Adı- Soyadı: ______________________________İmza/Tarih: _______________________________
Ek 3- Çalışan Sözleşmesi
Özel Ankara ABC Okulları Çocukların Korunmasına İlişkin Davranış Kuralları Sözleşmesi
ABC Okullarının misyonunun yerine getirilmesi ve ABC Okulları Davranış Kuralları uyarınca, ABC Okulları öğrencilerine verdiğim hizmetler çerçevesinde; ABC Okulları Çocukların Korunmasına İlişkin Davranış Kuralları/Politika belgelerinde yer alan ilkelerin dışına çıkmayacağıma söz veriyorum. Bu ilkelerin dışına çıktığım anda ABC Okullarında çalışamayacağımın bilincindeyim. Buradaki çalışmam sırasında aşağıdaki belirtilen hususlara uygun davranacağımı kabul ve taahhüt ediyorum.
Adı-Soyadı:___________________________İmza/Tarih:_______________________
Ek 4- 18 Yaş altı Stajyer Sözleşmesi
Özel Ankara ABC Okulları Çocukların Korunmasına İlişkin Davranış Kuralları Sözleşmesi
ABC Okulları Misyon cümlesi ve ABC Okulları Davranış Kuralları uyarınca aşağıda belirlenen ilkelerin ABC Okullarında öğrenim gören ve staj yapan bütün çocuk ve gençler için benimsenmiş olduğunu, ABC Okulları çalışanlarının bana karşı yükümlülüklerini ifade ettiği gibi aynı zamanda bu kurallara uymanın staja kabul edilme ve staj yapabilmemin şartı olduğunu kabul ediyorum.
Özel Ankara ABC Okullarının bir çalışanı olarak sabıka kaydımın sorgulanacağını biliyorum. Bu belgeyi imzalayarak işbu belgeyi okumuş olduğumu ve burada yer alan ilkelere uygun hareket edeceğimi teyit etmem anlamına geldiğini kabul ediyorum. ABC Okulları Çocukların Korunmasına İlişkin Davranış kurallarına aykırı herhangi bir hareketimin veya işbu belgede yer alan herhangi bir davranışı yerine getirmememin ABC Okullarının bir stajyeri olarak derhal stajıma son verilmesi ile sonuçlanabileceğini anlıyorum ve kabul ediyorum.
Adı-Soyadı:__________________________İmza/Tarih:___________________________________
Ek-5- CIS Çocukların Korunmasına İlişkin Standartlar
Alan | Standart |
A4 | Okul, BM Çocuk Hakları Bildirgesi’nde yer alan değerlere bağlıdır. |
B8 | Okulun işleyişini istikrara ve netliğe kavuşturmak amacıyla uygulanan, net bir şekilde formüle edilmiş ve kaleme alınmış politika ve uygulamalar mevcuttur. |
C5 | Müfredatta bir takım engeller sunulmuştur; öğrencilerin akademik, toplumsal, fiziksel ve duygusal ihtiyaçları müfredat tarafından desteklenmektedir. Öğrenci gelişimiyle ilgili beceri özellik ve yetenekleri müfredatça teşvik edilmektedir. |
E2 | Okul, okuldaki öğrencilerin refahını korumaya ve teşvik etmeye yönelik etkili yazılı politika belgeleri hazırlamış ve bunları hayata geçirmiştir. |
E3 | Sağlık ve güvenlik standartları yazılı politikalar ve etkili prosedürler aracılığıyla desteklenmektedir. Bunlar mümkün olan durumlarda yerel mevzuat gerekliliklerinin de ötesine geçebilmektedir. |
E5 | Okul öğrencilerin refahını ve mutluluğunu desteklemek ve öğrenme fırsatlarına erişimi güçlendirmek amacıyla sağlık hizmeti ve sağlık eğitimi vermektedir. |
E6 | Risk değerlendirmesini de içerecek şekilde etkili ve yazılı politika ve prosedürler mevcuttur; bunlar öğrencilerin okul dışında yapılan etkinliklerde sağlık ve güvenliğini desteklemek amacını taşırlar. |
G1 | Okul, misyonunu yerine getirmesine, müfredatı tam olarak sunabilmesine ve okuldaki öğrenci ve yetişkinlerin sağlıklı, güvenli ve temiz bir ortamda bulunabilmelerine yönelik barınma olanakları, tesisler, binalar, hizmetler ve ekipman sunar. |
G3 | Okul misyonunu ve sunulan eğitim programlarını desteklemek için gerekli olan yardımcı hizmetleri sunmak ve bu hizmetlerin kabul edilebilir güvenlik, verimlilik ve rahatlık standartlarına uygun olmasını sağlamaktadır. |
H1 | Etkili iletişim aracılığıyla üretken bir ev-okul ortaklığı ve olumlu bir öğrenme topluluğunun varlığı teşvik edilmelidir. |
KAYNAKÇA:
http://www.amnestyusa.org/convention-on-the-rights-of-the-child/unofficial-summary
https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child
https://www.sevuskudar.k12.tr/icerik/cocuk-koruma-politikasi/159/
https://koruncuk.org/files/koruncuk%20cocuk%20koruma%20politikasi-converted.pdf
https://www.britishcouncil.org.tr/sites/default/files/turkish_version_child_protection_policy.pdf
https://www.acev.org/wp-content/uploads/2021/02/Ek-2-CKOA_Cocuk-Koruma-Politika-Belgesi.pdf
https://www.ABC.k12.tr/Icerik/rehberlik-ve-psikolojik-danismanlik/440/