FPSPI KURULUŞU
1974 yılında Dr.E.Paul
Torrance ABD'den bir grup öğrenci ile çalışmak için davet edildi. Bu davet
yaratıcılık ve eğitim alanındaki çalışmalarıyla dünyaca ünlü Dr.Torrance'ın
önemli iki ilgi alanı belirlemesi için mükemmel bir fırsat oldu: yaratıcılığın
azalması ve gençlerin gelecekle ilgili kötümser tutumu. Gelecekteki bazı
potansiyel problemlerle Obsorne ve Parnes tarafından geliştiririlen yaratıcı
problem çözme sürecini birleştiren Torrance, dünya çapında yaygınlaşan
Uluslararası eğitim programı "Uluslararası Gelecekteki Problemleri Çözme
Programı"nı geliştirmiştir.
GENEL BAKIŞ
Uluslararası Gelecekteki
Problemleri Çözme Programı(FPSPI), yaratıcı ve
analitik düşünce ve araştırma becerileri üzerine odaklanarak öğrencilerin 21.yüzyıl becerilerinin geliştirilmesini
destekleyen eğitim programıdır.
Öğrencilerin, takım halinde ve bireysel şekilde, bugün ve gelecekteki yerel, bölgesel ve
küresel toplumun karşı karşıya kaldığı önemli sosyal, ekonomik ve bilimsel
konulardaki problem alanlarına 6 basamaklı problem çözme sürecini uygulayarak
hayal gücü ve düşünce becerilerini kullanmasını
gerektirmektedir.
Çalışma ve
problem çözme sayesinde öğrenciler, toplumun geleceğine pozitif katkı
sağlanmasına yardımcı olacak önemli konulardaki problemleri kestirebilmek, anlayabilmek ve
çözebilmek için gerekli vizyon ve becerileri kazanmaktadır.
Gelecek Problemleri Çözme Programı Yarışma
Kategorileri (FPSPI)
Öğrenciler Türkiye
finallerinde 4 kategoriden yarışma imkânı bulacaktır. Bu yarışma kategorileri
şöyledir:
Toplumsal Problemleri Çözme (Community Problem Solving:
CmPS)
Öğrencilerin, araştırmak için
kendi toplumlarında bulunan (okul, yerel, bölgesel, küresel) bir problem
durumunu gerçek araştırma etkinliğine katmaları gerekmektedir. Yaratıcı problem
çözme sürecini kullanarak durumu analiz edip bir plan geliştirme ve problem
için en iyi çözümü uygulamaları gerekir. Dünya genelindeki öğrenciler çevre
kirliliğinin çözümünden, sokak hayvanlarına yuva bulmaya kadar birçok konuda
kendi eylem planlarını uygularlar.
Aksiyon temelli otantik
öğrenme, öğrencilerin tüm disiplinler için eldeki bilgileri kullanma ve
eğitimlerine aktif bir şekilde katılmayı desteklemektedir. Öğrenciler
toplumlarında pozitif bir farklılık yaratmak için birlikte çalışarak engelleri
tanır ve üstesinden gelir.
Takımlar halinde veya bireysel olarak yarışılabilir. Bu
kategoride en az 4 ve en fazla 15 kişi ile takım oluşturulur. Yerel, bölgesel
veya küresel sorunlar tespit edilerek bunlara çözümler üretilir. CmPS projeleri
çevre, kültür, sağlık, eğitim alanlarıyla ilgili olabilir.
Global Problemleri Çözme (Global Issues Problem Solving:
GIPS)
Bazı küresel
konular üzerinde çalışmayla öğrencilerin küresel farkındalıkları artmakta ve iş dünyası, ekonomi,
bilim ve teknoloji, toplum ve politika gibi belli branşlardaki içerik temelli
başlıkları keşfetmektedirler.
Verilen bir konu
üzerindeki titiz bir çalışma sonrasında öğrenciler bir sayfalık gelecek sahnesi
analiz ederler; bu sahne normal olarak gelecekteki 40 yıl içinde geniş bir konu
başlığındaki özel bir konudan gelen durumu anlatır. Daha sonra öğrenciler özel
proforma kitapçıkları kullanarak 6 basamaklı analizleri yazarlar.
Takımlar halinde veya bireysel olarak yarışılabilir. Türkiye
FPS’ de takım olarak yarışılır. Takımlar en az 2 kişi, en fazla 6 kişiden
oluşur. Her yıl açıklanan 5 konu başlığı altında araştırmalar yapılır. Gelecek senaryolarında
ortaya konulan sorunlara 6 basamaklı problem çözme süreci uygulanır.
Senaryo Yazma (Scenario Writing: ScW)
Öğrenciler sene başında açıklanan 5 konudan
biri ile ilgili olarak 1500 kelimelik gelecek senaryoları yazarak yaratıcı
yazma becerilerini geliştirirler. Bu "senaryolar" kısa hikâye
formatında, araştırmaya dayalı, belirlenen konu başlıklarından birisini içerecek şekilde
gelecekte en az 20 yıl içinde gerçekleşecek
şekilde yazılır. Süreç sayesinde öğrencilerin
geleceğe bakışları daha netleşir, genişler ve zenginleşir.
Senaryo Performans (Scenario Performance: ScP)
Öğrenciler sene başında açıklanan 5 konudan biri ile ilgili
olarak 4 dakikalık bir video çalışması yaparak yarışmaya bireysel olarak
katılabilirler. Gelecek senaryoları ile tiyatral ve yaratıcı yeteneklerini
geliştirirler.
FPS programı araştırma yapmayı seven, özverili, takım içinde
etkili iletişim kurabilen ve takımla iş birliği içinde çalışabilen bireylerle
yürütülebilecek bir programdır.
BU PROGRAMIN ÖĞRENCİ İÇİN SONUÇLARI
Gelecek Problemleri Çözme
Programı'nın materyalleri öğrencilerin "NASIL" düşüneceklerini(NE
düşüneceklerini değil)öğrenmelerine yardımcı olmak için hazırlanmıştır.
Özellikle aşağıdaki konularda
öğrencileri motive etmekte ve katkı sağlamaktadır.
1- Karmaşık ve belirsiz
konularda daha fazla bilgi sahibi olmalarını sağlayacak araştırma ve inceleme
becerilerini kullanma,
2- Eldeki konuya uygun
problem çözme becerilerini kullanma,
3- Uygulama için karar verme
tekniklerini kullanma,
4- Sözlü ve yazılı etkili
iletişim kurma,
5- Yaratıcı ve üretici
problem çözme becerilerinde güven kazanma,
6- Başkaları ile işbirliği
içinde çalışma,
7- Şuan ve gelecekte
kendilerindeki pozitif farklılık yaratma gücünü görebilme,
8-Hızlı bir şekilde değişen
gelecek için yaşam boyu uyum ve dayanıklılık becerilerini geliştirebilme,
9- Öğrenirken eğlenme,
BAŞARILARIMIZ
Uluslararası Gelecekteki Problemleri Çözme Programı'na
okulumuz kayıtsız kalmayıp 2016-2017 eğitim öğretim yılından itibaren katılmaktadır.
Katılım sağladığımız 2. yılımızda Türkiye dereceleri elde edilmiştir. 2018 FPS
Türkiye Ulusal Finalleri GIPS Kategorisi'nde takımımız booklet yazımında
Türkiye üçüncülüğü ve skeç sunumunda Türkiye ikinciliği kazanmıştır.
Katıldığımız 3. yılda İzmir'de düzenlenen 2019 FPS Türkiye Ulusal Finalleri
GIPS Kategorisi'nde ortaokul ve liseden 5 takımla farklı yaş kategorilerinde
yarışma imkânı bulunmuştur. Lise takımlarımızla booklet yazımı ve skeç
sunumunda Türkiye ikinciliği ve Türkiye üçüncülüğü, ortaokul takımlarımızla
skeç sunumunda Türkiye ikinciliği ve booklet yazımında Türkiye birincilliği
dereceleri elde edilmiştir.
Türkiye derecesi elde eden iki takımımız, okulumuzu ve
ülkemizi Amerika'da University
of Massachusetts Amherst'de düzenlenen Uluslararası finallerde temsil
etmişlerdir. Amerika’daki finallerde takımlarımız GIPS Kategorisi skeç
sunumunda lise takımımız dünya beşinciliği ve ortaokul takımımız ise dünya altıncılığı
dereceleri elde etmişlerdir.
FPSPI'ye her yıl Avustralya, Çin, Hong Kong, Hindistan,
Japonya, Kore, Malezya, Yeni Zelanda, Portekiz, Singapur, Türkiye, İngiltere,
Amerika Birleşik Devletleri ve daha birçok ülkeden binlerce öğrenci
katılmaktadır.
Okulumuzda
uyguladığımız Uluslararası Gelecek Problemleri Çözme Programı (FPSPI)
Derecelerimiz: